همه چیز درباره رشته مدیریت رسانه در اروپا

رشته مدیریت رسانه در اروپا

به‌ یقین برای دانشجوهای هدفمند و هدف‌دار خیلی مهمه که رشته‌تون در دنیا چه وضعیتی داره؛ این شناخت وضعیت، کمک میکنه که افراد بتونن برای فرصت‌های خارج از کشور  برنامه‌ریزی کنن و حتی به ادامه تحصیلشون در کشور دیگه‌ای فکر کنن. من تصمیم گرفتم تو این مطلب راجع به رشته مدیریت رسانه در اروپا بنویسم. دلیل اینکه معرفی رشته در دنیا رو از اروپا شروع کردم به پیشگامی دانشگاه سنت‌گالن سوئیس در رشته مدیریت رسانه بر می‌گرده. خیلی از مطالب رو هم که اینجا می‌نویسم از منبع کتاب تدریس مدیریت رسانه که قبلاً معرفیش کردم خوندم و برداشت کردم.

در حال حاضر 29 دانشگاه‌ در 8 کشور اروپایی رشته مدیریت رسانه رو ارائه می‌دن. البته در سال‌های قبل تعداد دانشگاه‌های مجری رشته مدیریت رسانه در اروپا بیشتر از 29 دانشگاه بود اما بنا به سیاست‌های خودشون فعلاً برخی دانشگاه‌ها ارائه رشته رو متوقف کردن. این 8 تا کشور شامل آلمان، اتریش، انگلیس، سوئد، دانمارک، فنلاند، ایرلند و سوئیس میشن که در آلمان 10 دانشگاه و در انگلیس 9 دانشگاه مجری رشته مدیریت رسانه هستند.

در هر کدوم از کشورهای سوئیس، ایرلند و دانمارک فقط یک دانشگاه مجری رشته مدیریت رسانه‌س و در هر کدوم از کشورهای فنلاند و سوئد هم 2 دانشگاه رشته مدیریت رسانه رو اجرا می‌کنن. اتریش هم 3 دانشگاه مجری رشته مدیریت رسانه داره.

اسامی دانشگاه‌های مجری رشته مدیریت رسانه در اروپا

دانشگاه وستمینستر، دانشگاه استرلینگ، دانشگاه کاردیف، دانشگاه کی. تی. اچ، دانشگاه نورث آمبریا، مدرسه اقتصاد استکهلم، دانشگاه بیرک بک لندن، دانشگاه میدلسک لندن، دانشگاه بنگور، دانشگاه ساوتهَمتن، دانشگاه تمپِر، دانشگاه اس تی پُلتن، دانشگاه باهاوس، دانشگاه گلاسکو، دانشگاه دانوب، دانشگاه موسیقی، تئاتر و رسانه ‌هانور،ردانشگاه علوم کاربردی فرزنیوس، کالج گریفیث، مدرسه رسانه‌ای هامبورگ، دانشگاه لوگانو، دانشگاه علوم کاربردی آرکادا، دانشگاه فلنزبورگ، دانشگاه آلبورگ، دانشگاه کی.ام.ام هامبورگ، مؤسسه علوم رسانه و ارتباطات، دانشگاه آلپن آدریا، دانشگاه رسانه اشتوتکارت و دانشگاه علوم دیجیتال برلین، 29 دانشگاه مجری رشته در اروپا هستن.

راجع به دروس رشته مدیریت رسانه در اروپا هم بگم به‌طور کلی در سراسر اروپا، 29 درصد دروس رشته مربوط به مسائل سازمان و مدیریت میشه و 25 درصد دروس مربوط به حوزه ارتباطات و رسانه. همچنین 21 درصد دروس رو هم مسائل اقتصادی به خودش اختصاص داده، مابقی دروس هم به موضوعاتی مثل قوانین، اخلاق، تاریخ، روانشناسی، کار عملی، روش تحقیق، فناوری‌های مدرن، ادبیات، تاریخ و سیاست بر می‌گرده.

یه نکته دیگه راجع به مدیریت رسانه در اروپا مربوط به انجمن اروپایی مدیریت رسانه‌ س (EMMA). این انجمن از سال 2003 کار خودش رو در قالب یک مؤسسه غیر انتفاعی شروع کرد و از سال 2014 تا الان‌ هم هرساله کنفرانس‌هایی رو در کشورهای مختلف اروپا با موضوعات متفاوت مثل کسب‌وکار رسانه، تجارت رسانه، نظریه و عمل در رسانه، کلان داده‌ها و … برگزار کرده. این انجمن محل تبادل نظر و یادگیری برای مشتاقان مدیریت رسانه‌س که شرکت در اون برای ایرانی‌ها هیچ محدودیتی نداره.

خب فکر کنم  خیلی مختصر با مدیریت رسانه اروپا آشنا شدید. در آینده به معرفی مدیریت رسانه در آفریقا، آمریکا، آسیا و استرالیا می‌پردازم. مشتاقانه منتظر نظرات شما هستم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *