سعید قنبری|مدیریت رسانه

0 %
سعید قنبری
دکتری مدیریت رسانه
پژوهشگر تاب‌آوری برند و رسانه
  • محل سکونت:
    تهران
  • شهر:
    تهران
  • سن:
    33
زبان‌ها
عربی
انگلیسی
کردی
مهارت‌ها
پژوهش کیفی
خبرنویسی
تدریس
سئو
تحلیل کسب‌وکار
کدنویسی وب
ابزارها
  • فتوشاپ
  • آفیس
  • وردپرس
  • MaxQDA
  • SPSS

معرفی منابع کنکور دکتری مدیریت رسانه

1398-08-25

با نزدیک شدن به زمان ثبت‌نام کنکور دکتری، به نظرم دیگه وقتشه که منابع کنکور رو برای رشته مدیریت رسانه معرفی کنم. این منابع کاملا دیدگاه تجربی و شخصی منه و ممکنه فرد دیگه‌ای، منابع دیگری پیشنهاد بده اما خود من با خوندن همین منابع نتیجه‌ گرفتم.

همون‌طور که میدونید کنکور دکتری مدیریت رسانه در قالب کنکور سراسری دکتری امسال روز جمعه نهم اسفند ماه برگزار میشه. کنکور دکتری مدیریت رسانه رقابت آنچنان سختی نیست و واقعا اگر منابع رو در حد 3 ماه خوب مرور کرده باشید می‌تونید رتبه تک رقمی مناسب رو کسب کنید.

تفاوت‌های مهم کنکور ارشد و دکتری مدیریت رسانه

من قبل‌تر منابع کنکور ارشد مدیریت رسانه رو معرفی کرده‌ بودم (اینجا) اما واقعیت اینه که کنکور دکتری مدیریت رسانه کاملاً متفاوت از کنکور ارشد هست. گرچه برخی درس‌ها مثل مبانی مدیریت و رفتار سازمانی منابع مشترکی در کنکور دکتری و ارشد دارند اما به دلیل محتوای متفاوت آزمون دکتری، نمیشه صرفاً به همون منابع اکتفا کرد.

اولین تفاوت پررنگ آزمون ارشد و دکتری، مربوط به درس آمار میشه. در کنکور ارشد از سال 1395 به بعد سوالات درس آمار و روش تحقیق عمدتاً روش تحقیقی بوده و خوندن کتاب‌های روش تحقیقی کافیه در اونجا اما در کنکور دکتری سؤال روش تحقیقی نداریم و کاملاً باید به سؤالات آماری جواب بدید. در کنکور دکتری سؤالات درس مدیریت استراتژیک هم اضافه میشه که در ارشد چنین سؤالاتی نیست. البته در کنکور ارشد، بخشی از سوالات مربوط به حوزه ارتباطات هست که در دکتری اصلا چنین سؤالاتی وجود نداره و کلاً درس‌های ارتباطی جزو مواد آزمون نیست.

در کنکور دکتری دو دفترچه وجود داره؛ دفترچه سؤالات اختصاصی که شامل سؤالات دروس آمار، مبانی مدیریت، رفتار سازمانی، مدیریت اسلامی و مدیریت استراتژیک میشه و همچنین دفترچه عمومی که سؤالات زبان و استعداد تحصیلی در اون قرار می‌گیره. استعداد تحصیلی در مقطع ارشد وجود نداره.

یکی از مهمترین تفاوت‌های کنکور ارشد و دکتری مدیریت رسانه هم مربوط به قرارگیری این رشته در مقطع ارشد ذیل مجموعه امتحانی ارتباطات و در کنکور دکتری ذیل مجموعه مستقل مدیریت رسانه و اطلاعات هستش. می‌تونید برای اطلاعات بیشتر از سایت سازمان سنجش دفترچه‌های کنکور دکتری و ارشد رو مشاهده کنید.

منابع کنکور دکتری مدیریت رسانه

بزارید اول از درس مبانی سازمان و مدیریت شروع کنم؛ برای مبانی درس سازمان و مدیریت پیشنهاد من خوندن کتاب مبانی سازمان و مدیریت دکتر مقیمی هست. این کتاب در سال‌های اخیر منبع اصلی کنکور دکتری و ارشد مدیریت رسانه بوده؛ اگر وقت دارید کتاب دکتر جوادین رو هم با عنوان مبانی مدیریت جهت درک کامل‌تر و بهتر مطالعه کنید.

برای درس رفتار سازمانی دو تا کتاب پیشنهاد میدم؛ گرچه منبع اصلی این درس مربوط به رفتار سازمانی رابینز هست که حتما باید بخونید اما رفتار سازمانی دکتر آرین‌قلی‌پور رو هم بخونید. در کنکور دکتری 1398 تعدادی از سؤالات از کتاب دکتری قلی‌پور طراحی شده بود. به‌عنوان یک کتاب مکمل، کتاب رفتار سازمانی دکتر رضائیان هم خوبه و مناسب.

مدیریت استراتژیک واقعاً شیرین‌ترین درس ممکن در کنکور دکتری مدیریت رسانه‌ هست. فقط یک پیشنهاد دارم برای این درس که یک پیشنهاد فوق‌العاده‌س؛ کتاب مدیریت استراتژیک ویژه کنکور دکتری نوشته دکتر جلیلیان بهترین و کامل‌ترین منبع این درسه. اگر هم دوست دارید منبع اصلی بخونید کتاب مدیریت استراتژیک دیوید کتاب خیلی خوبیه.

برای مدیریت اسلامی، واقعا نیازه که کتاب خونده بشه و نمی‌تونید بدون کتاب و از راه‌های میانبر مفاهیمش رو درک کنید؛ بر همین اساس پیشنهاد من برای این درس، خوندن کتاب مدیریت اسلامی دکتر مقیمی و بعدش خوندن کتاب مدیریت اسلامی ماهان هست.

و اما برای آمار، من پیشنهاد می‌کنم که از مجموعه ماهان استفاده کنید. تو بخش آمار معمولاً کمتر کسی سؤالات رو میزنه و خوندن یک کتاب مثل ماهان که تکنیک‌ها رو به شما بگه و بتونید با زدن چند تا سؤال خودتون رو از بقیه جلو بندارید کافیه. اگر دوست دارید که حتماً به منبع اصلی مراجعه کنید کتاب آمار و کاربرد آن در مدیریت، عادل آذر، منصور مؤمنی و سعید جعفری پیشنهاد منه.

زبان؛ سخت‌ترین کار ممکن پیشنهاد کتاب منبع برای درس زبانه چون زبان یاد گرفتن برای هر کی قلق خاص خودش رو داره ولی با این وجود پیشنهاد می‌کنم کتاب ۵۰۴ واژه ضروری تافل رو بخونید و همچنین کتاب زبان عمومی ارشد و دكتری خانم زهرا آهنگر رو هم بخونید.

در مورد استعداد تحصیلی‌ هم بهتون میگم فقط با تمرکز سؤالات رو جواب بدید. کتاب ماهان برای برخی تکنیک‌‌ها خوبه اما منبع استعداد و سؤالاتش اصلا بیرونی نیست و فقط باید درون خودتون دنبال جواب‌ها بگردید. امیدوارم همتون پر از انرژی مثبت بشید و کنکور خوبی رو پشت سر بزارید.

ارسال شده در کنکور مدیریت رسانهبرچسب ها:
یک دیدگاه بنویسید