سعید قنبری|مدیریت رسانه

0 %
سعید قنبری
دکتری مدیریت رسانه
پژوهشگر تاب‌آوری برند و رسانه
  • محل سکونت:
    تهران
  • شهر:
    تهران
  • سن:
    33
زبان‌ها
عربی
انگلیسی
کردی
مهارت‌ها
پژوهش کیفی
خبرنویسی
تدریس
سئو
تحلیل کسب‌وکار
کدنویسی وب
ابزارها
  • فتوشاپ
  • آفیس
  • وردپرس
  • MaxQDA
  • SPSS

رابطه فرهنگ سازمانی و نوآوری در سازمان‌های رسانه‌ای

1398-09-28

فرهنگ سازمانی یکه عنصر و المان اصلی در انگیزش نیروی انسانی سازمان‌ها محسوب میشه. در سازمان‌های رسانه‌ای هم فرهنگ‌ سازمانی به منظور ایجاد انگیزش در کارکنان و برای دستیابی به خلاقیت و نوآوری نقش مهمی ایفا می‌کنه و به مراتب وجود یک فرهنگ سازمانی حامی نوآوری و خلاقیت در این سازمان‌ها ضروری‌تر از سایر سازمان‌ها به‌نظر می‌رسه؛ دلیل این موضوع هم اینه که سازمان‌های رسانه‌ای عمدتاً با نیروهای خلاق درگیر هستند و فرهنگ بروکراسی‌محور، کشنده خلاقیت در این نیروهاست.

فرهنگ‌‌ سازمانی در واقع شکل‌دهنده رفتار خلاق هستش و فرهنگ سازمانی حامی خلاقیت و نوآوری میتونه به شکل‌گیری رفتار‌های کارآفرینانه سازمانی هم کمک کنه و این موضوع میتونه سبب بشه که سازمان‌های رسانه‌ای کارآفرین به‌وجود بیان.

عمدتاً محققان حوزه نوآوری سه دسته عوامل رو، به‌عنوان عامل‌های تعیین‌کننده نوآوری معرفی کردن؛ این عامل‌ها عبارتند از عوامل فردی، گروهی و سیستمی؛ فرهنگ سازمانی یک عامل سیستمی مؤثر بر نوآوری محسوب میشه و به واقع در سازمان‌های رسانه‌ای، فرهنگ سازمانی به‌عنوان یک عامل در سطح سیستمی میتونه بر نوآوری و خلاقیت اثرگذار باشه.

یافته‌های محققان حوزه فرهنگ سازمانی و نوآوری، رابطه تنگاتنگ بین نوآوری و فرهنگ سازمانی رو تایید میکنه و به نظر میرسه ویژگی‌های مثبت فرهنگی یک سازمانه که مؤلفه‌های لازم برای نوآوری رو در اختیار سازمان قرار میده؛ به همین دلیل میشه گفت راز نوآوری سازمان‌های رسانه‌ای مثل گوگل هم در فرهنگ سازمانی مثبت اون‌ها نهفته‌س.

فرهنگ سازمانی و عوامل بازدارنده نوآوری

عواملی وجود داره که موجب میشه تا نوآوری در سازمان رسانه‌ای به‌طور خاص و سازمان‌ها به‌طور عام دچار مشکل بشه؛ نارضایتی، خوشبینی بیش از حد به خود، ترس از شکست و تغییر، بروکراسی، تصمیم‌گیری از بالا به پایین، فقدان تنوع و تمرکز بالا از جمله این موارد هستش.

با این حال یه سازمان رسانه‌ ای که تمایل به نوآوری داره باید ویژگی‌های مثل ریسک‌پذیر بودن، آغازگر بودن برای تغییر و مدیریت دانش رو در سازمان خودش لحاظ کنه و بر اساس این‌ها بتونه با عدم قطعیت مواجهه کنه، سیستم مدیریتی و ارتباطیش رو تقویت کنه و فضا رو به نفع خلاقیت و نوآوری بهبود ببخشه.

برای اینکه یه سازمان رسانه‌‌ای بتونه فرهنگ سازمانی حامی نوآوری رو به‌وجود بیاره باید سعی کنه تا همه کارکنانش رو درگیر دستیابی به هدف سازمان کنه، اهداف فردی و سازمانی رو تطبیق بده، پاداش مناسب رو به تلاش‌های اثرگذار کارکناش اعطا کنه و در نهایت سیستمی رو در حوزه مدیریت منابع انسانیش به‌وجود بیاره که بهترین‌ها رو جذب کنه و آموزش بده.

ارسال شده در مدیریت رسانهبرچسب ها:
یک دیدگاه بنویسید