سعید قنبری|مدیریت رسانه

0 %
سعید قنبری
دکتری مدیریت رسانه
پژوهشگر تاب‌آوری برند و رسانه
  • محل سکونت:
    تهران
  • شهر:
    تهران
  • سن:
    33
زبان‌ها
عربی
انگلیسی
کردی
مهارت‌ها
پژوهش کیفی
خبرنویسی
تدریس
سئو
تحلیل کسب‌وکار
کدنویسی وب
ابزارها
  • فتوشاپ
  • آفیس
  • وردپرس
  • MaxQDA
  • SPSS

۵ خصوصیت یک پایان‌نامه خوب در رشته مدیریت رسانه

1398-07-10

مدیریت رسانه یک حوزه نوپاست که گستره پژوهشی مناسبی هم برای نوشتن پایان‌نامه‌ها داره و یکی از بهترین خصوصیات رشته مدیریت رسانه اینه که حداقلش فعلاً دستمون برای انتخاب عناوین و موضوعات پژوهشی بسته نیست و با قاطعیت میشه گفت حوزه‌های پژوهشی مدیریت رسانه اونقدر گسترده‌س و مسائل مربوط به سازمان‌های رسانه‌ای در کشور ما اونقدر زیاده که حالا حالا برای نوشتن یه پایان‌نامه خوب فرصت داریم.

اما اینکه من از پایان‌نامه خوب حرف می‌زنم، معنیش چیه؟ پایان‌نامه خوب تو مدیریت رسانه چه‌ویژگی‌هایی داره؟ واقعیتش اینه که پاسخ به این سؤال شاید یکمی جنبه شخصی داشته باشه اما تجربه من در پژوهش، حضور در جلسات دفاع پایان‌نامه‌ها و مشاهده و بررسی داوری‌های اساتید نشون میده که 5 تا ویژگی اختصاصی برای پایان‌نامه‌های مدیریت رسانه وجود داره که میتونه اونا را تبدیل به یه پایان‌‌نامه خوب کنه.

صبر کنید قبل اینکه بریم سراغ ویژگی‌ها دو تا لینک بهتون پیشنهاد بدم؛ لینک اول مربوط به مطلبی میشه که خودم قبلاً نوشتم و مطرح کردم که چطور یک کار پژوهشی رو شروع کنیم (اینجا)؛ لینک دوم هم مربوط به مطلبی میشه که یکی از دوستان در سایتش نوشته و مطرح کرده که چطور میشه یک موضوع برای مقاله یا پایان نامه انتخاب کرد (اینجا). این دو تا رو هم بخونید و ویژگی‌های زیر رو مرور کنید.

ویژگی‌های عام پایان‌نامه خوب

قبل از اینکه راجع به ویژگی‌های اختصاصی پایان‌نامه خوب در رشته مدیریت رسانه بنویسیم، بهتره راجع‌ به ویژگی‌های عام یک پایان‌نامه خوب بنویسیم. خب یه پایان‌نامه خوب اول از همه یک عنوان خوب و جذاب داره؛ دوم اینکه یک مسئله واقعی داره؛ سوم اینکه ساختار علمی نگارش پایان‌نامه در اون رعایت شده؛ چهارم اینکه یک پایان‌نامه خوب فاقد غلط نگارشی و ویرایشی هست؛ پنجمین ویژگی اهداف و فرضیه‌های مناسبه؛ ششمین ویژگی مرور پیشینه خوبی در اون صورت گرفته و ارجاعات به‌صورت دقیق و درست داده شده.

ویژگی‌های اختصاصی پایان‌نامه خوب

اما ویژگی‌های اختصاصی یک پایان‌نامه خوب در رشته مدیریت رسانه چیه؛ این 5 تا ویژگی رو خیلی از داورها بهش دقت می‌کنن و حتی بسیاری از داورها اشکالاتشون مربوط به این ویژگی‌هاست. البته تو رشته‌های دیگه هم برخی از این ویژگی‌ها مهمه اما تو مدیریت رسانه مهمتره و به همین دلیل اسمش رو گذاشتم ویژگی‌های اختصاصی.

ویژگی اول: دارا بودن مرز روشن با موضوعات ارتباطاتی؛ یک پایان‌نامه خوب مدیریت رسانه‌ای مرز روشن و واضحی با موضوعات ارتباطی داره؛ اگر اینچنین نباشه عملاً باید به این سؤال پاسخ بدیم که چرا مدیریت رسانه می‌خونیم و چرا همون ارتباطات رو نخوندیم؟ اگر قرار باشه ما هم مثل دوستان ارتباطی بریم سراغ مسائل ارتباطی رسانه‌ها و نه مسائل مدیریتشون چه فرقی بین ما و اونهاست؟ پس حتماً این مرز رو مشخص کنید.

ویژگی دوم: دارا بودن مرز مشخص موضوعات رشته‌های مدیریتی؛ طبیعتاً ما تو مدیریت رسانه به مسائل مدیریتی سازمان‌های رسانه‌ای می‌پردازیم اما باید مرز موضوعمون رو با رشته‌های مدیریتی کاملاً مشخص کنیم. یه مثال میزنم تا حرفمو بهتر جا بندازم.

فرض کنید پژوهشی تو حوزه برندینگ سازمان‌های رسانه‌ای داره صورت می‌گیره و در این پژوهش، پژوهشگر خواسته تا عوامل مؤثر بر برند سازمان‌های رسانه‌ای رو شناسایی کنه؛ خب اینجا کاملاً باید مشخص بشه فرق برند سازمان رسانه‌ای با برند یک سازمان تولیدی چیه؟ عواملی که ما شناسایی کردیم چند تاش خاص این سازمان و برای مدیریت برند در سازمان‌های دیگه صادق نیست. اگر این مرز مشخص نباشه خب تعمیم یافته‌های پژوهش‌هایی که مطالعه موردی اونها چیزی غیر از سازمان‌های رسانه‌ای بوده به سازمان‌های رسانه که کار سختی نیست.

ویژگی سوم: نوآوری پژوهش؛اساتید مدیریت رسانه به شدت روی نوآوری پژوهش حساسند. یک پژوهش مدیریت رسانه‌ای باید نوآوری داشته باشه و به همین دلیل باید مرزهای اون با موضوعات مدیریتی و ارتباطاتی صرف مشخص باشه و هم اینکه مسائل جدید و به‌روز رو حل کنه. کانتریبیوشن اساس یک پایان‌نامه خوب در مدیریت رسانه‌س بلاشک.

ویژگی چهارم: آچار مناسب و نوآورانه برای پیچ مناسب؛ مسئله پژوهش مثل یک پیچ میمونه و روش پژوهش آچاریه برای باز کردن اون پیچ؛ پیچ شش گوش با آچار خاص خودش باز میشه یعنی هر مسئله‌ای برای اینکه بشه حلش کرد باید روش پژوهش مناسب رو برای اون به‌کار برد. ولی یه پیشنهاد، تا اونجا که میتونید از روش‌های نوآورانه و جدید برای حل مسئله‌تون بهره بگیرید. آچار‌های پژوهشی الان خیلی زیاد شدن و به آچار دم دستی اکتفا نکنید. روش پژوهش خوب شما میتونه باعث بشه یک پایان‌نامه به دلیل نوآوری روشیش مورد استقبال اساتید قرار بگیره.

ویژگی پنجم:نتیجه‌گیری و بحث قوی؛ تا میتونید باید بحث و نتیجه‌گیریتون رو قوی کنید؛ بحث و نتیجه‌گیری اساساً جاییه که شما دارید نظر خودتون رو در عین مقایسه یافته‌هاتون با سایر یافته‌های علمی ارائه می‌دید. بحث و نتیجه‌گیری قوی نمی‌تونید بنویسید مگر اینکه مرور پیشینه خوب، قدرت تحلیل قوی و همچنین تسلط لازم روی یافته‌هاتون رو داشته باشید.

ارسال شده در تجربه در پژوهشبرچسب ها:
یک دیدگاه بنویسید