در قاره آسیا 21 دانشگاه در حال حاضر زمینه آموزش عالی مدیریت رسانه فعالیت میکنند. از مجموع 21 دانشگاه مجری مدیریت رسانه در آسیا 17 دانشگاه در کشور هند قرار دارد که آمار قابل توجهی است. پاکستان، سنگاپور، گرجستان و هنگکنگ نیز تنها با یک دانشگاه مجری در لیست دانشگاههای آسیایی مجری مدیریت رسانه قرار دارند. اسامی دانشگاههای مجری رشته مدیریت رسانه در زیر آمده است؛ البته این آمار تقریبی بوده و ممکن است دانشگاههای دیگری نیز به آن اضافه شود. این لیست بر مبنای پایاننامه خانم صالحی از دانشجویان دانشگاه تهران و همچنین کتاب تدریس مدیریت رسانه تدارک دیده شده است.
کدام دانشگاههای آسیایی مجری رشته مدیریت رسانه هستند؟
دانشگاه هنگکنگ، موسسه رسانه و ارتباطات سیمبیوسیس، موسسه مدیریت کسبوکار، کالج رسانهای آتلانتیک، دانشگاه بانوان وایشناو، مدرسه بینالمللی فیلم و رسانه آناپورنا، دانشگاه اسرای، مدرسه ارتباطات آمیتی، دانشگاه هایپرآیلند، کالج آی.تی.اف.تی، دانشگاه کوشاهاو ثاکر، دانشگاه جهانی نگالند، مرکز ارتباطات رسانهای فوتوریستیکس، دانشگاه بنگلور، موسسه امور عمومی گرجستان، مدرسه عالی فیلم و تلویزیون آسیا، موسسه ارتباطات مودرا، موسسه بازرگانی و تجارت هند، موسسه مدیریت گلکسی، دانشگاه بینالمللی نویدا دانشگاههای مجری رشته مدیریت رسانه در آسیا هستند که دانشگاههای اسرای و وایشناو بهعنوان دانشگاههای زنانه شناخته میشوند.
رشته مدیریت رسانه در آسیا بر خلاف آمریکا و اروپا گرایش بیشتری به سمت رشته مادر ارتباطات دارد بهطوری که 33/46 درصد درسهای دانشگاههای معرفی شده مربوط به موضوعات ارتباطات است و 24/43 درصد دروس نیز مربوط به موضوعات مدیریتی است. همچنین 21/9 درصد دروس نیز مربوط به اقتصاد رسانه است.
اهداف دانشگاههای آسیایی
بررسی دانشگاههای آسیایی نشان میدهد که این دانشگاهها بهطور ویژه اهدافی نظیر آموزش متخصصان رسانهای، پر کردن شکاف بین مدیریت و رسانه، آموزش افراد برای تصدی مشاغل کلیدی در صنعت رسانه، تأمین نیازهای مختلف رسانهها، مدیریت کسبوکارهای مستقل، ایجاد دیدگاههای تحلیلی و انتقادی نسبت به رسانه و توسعه مهارتهای حرفهای جدید برای رسانهها را دنبال میکنند.