مدیریت رسانه یکی از میان رشتهایهای پررونق سالهای اخیر بوده بهطوری که امروز انجمنهای علمی و تخصصی و دانشمندان قویای تو این رشته کار میکنن. با این وجود هنوز جدل بر سر اینکه مدیریت رسانه چیه کماکان وجود داره و تو دنیا رویکردهای متفاوتی نسبت به این رشته هست.
پیشتر در معرفی دانشگاههای مجری مدیریت رسانه در ایران و همچنین دانشگاههای اروپا، آمریکا و آسیا تا حدودی تفاوتها در دیدگاهها نسبت به این رشته رو دیدیم اما تو این مطلب میخوام مکتب گیشا رو بهتون معرفی کنم.
مکتب گیشا چیه؟
مکتب گیشا در واقع یک دیدگاه به مدیریت رسانهس که برخی اساتید دانشکده مدیریت دانشگاه تهران اون رو ترویج دادن. شاید سؤال باشه براتون چرا اسم دیدگاه رو که الان راجع به اون مینویسم، مکتب گیشا گذاشتیم؟ دلیلش در واقع اینه که اساتیدی که این دیدگاه رو نسبت به مدیریت رسانه دارن در دانشگاه مدیریت دانشگاه تهران که در محله گیشا واقع شده، حضور دارن و با همین رویکرد دانشجوهای مدیریت رسانه رو تربیت میکنن.
تو مکتب گیشا رویکرد اقتصادی و کسبوکاری به مدیریت رسانه وجود داره. بدین معنا که مدیریت رسانه عبارت است از مدیریت اقتصادی یک کسبوکار که در محیط رسانه فعالیت میکند. با این تعریف تمامی پلتفرمهایی که در تحت بستر اینترنت بهعنوان یک رسانه فعالیت میکنند هم ذیل دانش مدیریت رسانه میگنجن. تو این مکتب محتوای رسانهای سنتی خیلی مهم نیست و مدیریت اقتصاد کسبوکار وجاهت داره.
مکتب گیشا یک برنامه آموزشی هم داره که قبلاً اون رو معرفی کردم (اینجا) که بهعنوان یک طرح درس به زبان بینالمللی منتشر شده. دیدگاه مکتب گیشا توسط چند دانشگاه اروپایی هم پذیرفته شده و برخی شنیدههای من حاکی از اونه که حتی دو دانشگاه اروپایی در انجمن اخیر مدیریت رسانه که در قطر برگزار شد برای اجرای این برنامه آموزشی اعلام آمادگی کردن.
حتی دانشگاههای دیگه دنیا هم اذعان کردن که برنامه آموزشی این مکتب رو بررسی میکنن و ممکنه در آینده این مکتب ایرانی مدیریت رسانه به یک دیدگاه فراگیر جهانی تبدیل بشه. البته خیلی از دانشگاهها تو دنیا چنین رویکردی به مدیریت رسانه دارن اما جدیترین دنبال کننده این رویکرد که برای اون برنامه آموزشی بینالمللی طراحی کرده ایران بوده.
منتقدان چه میگویند؟
با وجود اینکه از دیدگاه مکتب گیشا نسبت به مدیریت رسانه استقبال شده اما انتقادهایی نسبت به این مکتب هم وارده. مهمترین انتقادی که برخی دانشجوها و اساتید به این مکتب دارن اونه که این مکتب یجورایی بیخیال مدیریت مسائل ارتباطی و محتوایی رسانهها شده و بعد ارتباطاتی بسیار در این مکتب کمرنگ دیده میشه.
البته حامیان مکتب گیشا در پاسخ میگن که مدیریت سازمان رسانهای باید تمرکز و دانستههاش روی پول درآوردن از سازمان رسانهای با توجه به تفاوتهای اون از سایر سازمانها باشه و میتونه مدیریت محتوا رو برونسپاری کنه.
با این حال منم به شخصه موافقم که باید به محتوا تو این مکتب توجه بیشتری بشه چرا که تو بخش زیادی از رسانهها، مدیری که محتوا رو نفهمه و نتونه هدایتگر محتوایی خوبی باشه عملاً نمیتونه از کارشم پول خوبی در بیاره.
با این حال نمیشه از این موضوع گذشت که مکتب گیشا، یک دیدگاه جذاب به مدیریت رسانهس که کارآفرینی رسانهای، اقتصاد رسانه، نوآوری و خلاقیت در رسانه و موضوعات جذاب دیگهای رو در محیط سازمان رسانهای دنبال میکنه که اون رو برای هر دانشجوی علاقهمند به مدیریت رسانه، جذاب کرده.
اگر در رابطه با مکتب گیشا سؤالی دارید و یا نظری خوشحالم میشم که اون رو از طریق باکس نظرات ارائه بدید تا بیشتر با هم در جریان موضوعات روز مدیریت رسانه قرار بگیریم. همچنین میتونید از طریق راههای ارتباطی صفحه «تماس با من» با هم در ارتباط باشیم.