تصمیم گرفتم یه کتاب راجع به درسها و برنامه آموزشی مدیریت رسانه در دنیا معرفی کنم؛ «تدریس مدیریت رسانه: توسعه یک برنامه آموزشی» عنوان کتابیه که توسط اساتید مدیریت رسانهای دانشگاه تهران یعنی آقای دکتر روشندلاربطانی، آقای دکتر خواجهئیان، آقای دکتر شریفی و خانم دکتر لبافی راجع به تدریس مدیریت رسانه نوشته شده. این کتاب در سال 2019 چاپ شده و انتشارات Mediaxxi اون رو چاپ کرده.
اگه مطلب دانشگاههای ایران و مدیریت رسانه رو خونده باشید من اونجا توضیح دادم که برنامه آموزشی مدیریت رسانه در ایران هم در مقطع ارشد و هم مقطع دکتری در سالهای اخیر دچار یه تغییر و تحولی شد. «تدریس مدیریت رسانه: توسعه یک برنامه آموزشی» کتابیه که ضمن بررسی تدریس مدیریت رسانه در دانشگاههای 5 قاره دنیا، برنامه آموزشی بازنگری شده رشته مدیریت رسانه در ایران رو بهعنوان یک برنامه آموزشی استخون دار برای دنیا معرفی کرده.
بررسی 78 دانشگاه مجری تدریس مدیریت رسانه در دنیا
یکی از ویژگیهای جالب این کتاب بررسی 78 دانشگاه معتبر دنیاست که رشته مدیریت رسانه در اونها ارائه میشه. مواد درسی تک تک این دانشگاهها در این کتاب مورد بررسی قرار گرفته و اهداف آموزشی و شیوه تحصیل در برخی از این دانشگاهها تبیین شده و مقایسههای آماری جالبی هم صورت گرفته. دکتر خواجهئیان از نویسندههای این کتاب راجع به قابلیت این کتاب مینویسه که امیدوارم با معرفی این کتاب در سالهای آینده مکتب دانشگاه تهران به عنوان یک مکتب فراگیر و مهم در رشته مدیریت رسانه شناخته بشه. این جمله تداعی کننده این موضوع بود که برنامه درسی ایرانیها میتونه جهانی بشه و الگوی سایر دانشگاههای دنیا قرار بگیره.
خب یه مروری کلی هم بر کتاب شاید بد نباشه؛ فصل اول درباره مدیریت رسانه و دیدگاههای مربوط به جایگاه اون در دانشکدهها و دپارتمانهای دانشگاههاس. فصل دوم رشته مدیریت رسانه رو در ۷۸ دانشگاه جهان همراه با طرح درسهای هر دانشگاه ارائه و تصویر کاملی از درسها و رویکردهای تدریس رشته فراهم کرده.
فصل سوم بررسی تطبیقی درسهاست که مقایسه جامعی رو از وضعیت فعلی رشته فراهم میکنه و در نهایت فصل پایانی، طرح درس رشته مدیریت رسانه در دو مقطع کارشناسی ارشد و دکتری رو مورد بررسی قرار داده؛ البته جزئیات کامل برنامه درسی مدیریت رسانه مقطع ارشد و دکتری برای دانشگاههای ایران رو میتونید از سایت وزارت علوم ببینید. امیدوارم این کتاب، برای آشنایی با جهان مدیریت رسانه به دردتون بخوره.
دیدگاهتان را بنویسید