نقد و بررسی کتاب «نظریه‌های رسانه همراه با رویکردهای نوین»

نظریه‌های رسانه همراه با رویکردهای نوین

کتاب «نظریه‌های رسانه همراه با رویکردهای نوین» توسط آقای دکتر شریفی از اساتید مدیریت رسانه دانشگاه تهران و آقای امیدی از دانشجوهای دکتری مدیریت رسانه این دانشگاه نوشته شده. این کتاب از دو بخش مختلف تشکیل شده که بخش اول اون «بنیان‌ها» و بخش دوم اون «رسانه و زندگی فردی و اجتماعی» نامگذاری شده.

نظریه‌های رسانه؛ از مکتب شیکاگو تا پردازش اطلاعات اجتماعی

در بخش اول موضوع نظریه و نظریه‌پردازی مورد بحث قرار گرفته و 4 نوع پارادایم نظریه‌پردازی در حوزه رسانه معرفی شده. همچنین تو این بخش مکاتب برجسته علوم رسانه و ارتباطات مورد بحث قرار گرفته و نظریه‌های مختلف رسانه اعم از نظریه‌های بنیادی و انتقادی مرور شده. در بخش اول راجع به مکتب شیکاگو، مکتب فرانکفورت و نظریه‌هایی مثل مارپیچ سکوت، برجسته‌سازی و همچنین نظریه‌پردازانی مثل مارکوزه، آدورنو، هورکهایمر صحبت شده.

بخش دوم این کتاب، اما رویکرد متفاوتی نسبت به کتاب‌های موجود نظریه‌های رسانه داره و در واقع نوآوری کتاب هم مربوط به همین بخش میشه. این بخش مشتمل بر 5 فصل مختصر راجع به تأثیرات رسانه بر خانواده، تعاملات فرا اجتماعی، موضوع هویت، نظریه پردازش اطلاعات اجتماعی و … میشه.

یکی از بخش‌های دوست داشتنی این کتاب فصل سوم از بخش دوم اون یعنی نظریه پردازش اطلاعات اجتماعی هستش. این نظریه یکی از اولین مدل­‌های نظری در حیطه ارتباطات میان­ فردی آنلاین محسوب میشه و به ما میگه که افراد و گروه‌­ها چطور از طریق ارتباطات الکترونیک متن-محور، احساسات و برداشت‌های ذهنی خودشون رو شکل میدن و ارتباطات میان فردی خودشون رو توسعه میدن. تو این فصل از بخش دوم کتاب شما فکت‌هایی رو میخونید که همگی میتونه موضوع پژوهش‌های متعددی باشه.

من این کتاب رو به دلیل متن ساده و قابل فهمش نسبت به کتاب‌های نظریه‌های موجود دوست دارم؛ البته تمام نوشته‌های دکتر شریفی از این خصیصه مثبت بهره میگیرن که به خوبی قابل فهمن و در عین حال کاملاً علمی، پر ارجاع و دقیق. البته این کتاب به‌نظرم در بعضی جاها میتونست عمیق‌تر و دقیق‌تر عمل کنه و این حس رو به خواننده نده که صرفاً یک سری نظریات جدید رو بدون عمیق شدن در اونها معرفی کرده.

یکی از خصیصه‌های خوب این کتاب ارجاع اون به منابع فارسی هستش و همچنین معرفی تلاش‌های علمی‌ای که پژوهشگرای داخلی در راستای نظریات جدید رسانه انجام دادن.

به‌نظر من این کتاب یه منبع خوب برای هضم سنگینی نظریه‌های انتقادی رسانه‌س؛ در واقع این کتاب ذهن افراد رو به‌ خوبی آماده میکنه و ذهن آماده میتونه درک عمیق‌تری از کتاب‌های عمیق‌تر نظریه‌های رسانه داشته باشه. به‌طور کلی کتاب «نظریه‌های رسانه همراه با رویکردهای نوین» کتاب پیشنهادی من به همه کساییه که میخوان نظریه‌های رسانه رو راحت‌تر درک کنن و همچنین به عنوان یک کتاب برای درک بهتر کتاب‌های موجود این حوزه معرفیش می‌کنم.

این کتاب رو می‌تونید از فروشگاه اینترنتی انتشارات‌های مختلف از جمله انتشارات آگاه دریافت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *