۶ راز موفقیت در مصاحبه دکتری مدیریت رسانه

مصاحبه دکتری مدیریت رسانه

وارد شدن به مقطع دکتری مدیریت رسانه دانشگاه تهران سختی‌های منحصر‌به‌فردی دارد؛ ظرفیت کم پذیرش، ایده‌آل‌های تیم پذیرش و متفاوت بودن رشته مدیریت رسانه دلیل این سختی‌ها است؛ در تصویر زیر می‌توانید 6 راز مهم پذیرش در مقطع دکتری مدیریت رسانه را ببینیید.

توضیحات زیر نیز مرتبط با این اینفوگرافیک در سایت دکتر داتیس خواجه‌ئیان نقل شده است:

سؤال‌های جلسه مصاحبه

برخی از سؤال‌هایی که من پس از درخواست معرفی داوطلب می‌پرسم به شرح زیر است (در اغلب مصاحبه‌ها هم کم و بیش همین‌ها پرسیده می‌شوند):

چرا می‌خواهید دکتری بخوانید و اساساً تلقی شما از مقطع دکتری چیست؟

چرا از سایر رقبا بهترید؟ از میان این تعداد داوطلب چه برتری و امتیازی برای خود قائلید که شایسته برگزیده شده باشید؟

چه نظریه‌هایی را می‌شناسید؟ چه کتابهایی را در زمینه این رشته می‌شناسید و خوانده‌اید؟

چه استادانی را در این رشته در ایران و سطح بین‌المللی می‌شناسید؟ افراد اثرگذار این رشته چه کسانی هستند؟

قصد دارید برای پایان‌نامه‌تان چه کاری انجام دهید؟ چه مشارکتی در رشته خواهید داشت؟

بعد هم از متن پایان‌نامه، مقاله‌ها یا سوابقی که داوطلب ارائه می‌دهد سئوال‌هایی می‌پرسم.

نحوه آمادگی برای جلسه مصاحبه

1- مصاحبه‌کنندگان‌تان را مطالعه کنید! کار سختی نیست. کافی است کمی وقت بگذارید و مقاله‌ها، پژوهش‌ها و کتاب‌های مصاحبه‌کنندگانتان را بخوانید. اینطوری می‌توانید بدانید که به چه مواردی علاقه‌مندند، متعلق به چه مکتب‌های فکری هستند، در پی چه هستند و طبیعتا گروه چه رویکردی دارد. بخش مدیریت رسانه دانشگاه تهران نگاه مدیریتی و کسب و کاری به مدیریت رسانه دارد و تاکید ما بر استراتژی، مدل‌های کسب و کار، تبلیغات، کارآفرینی رسانه‌ای، مدیریت رسانه‌های اجتماعی است. از این رو انتظار داریم که داوطلبان دکتری مدیریت رسانه در برابر رویکردهای مرتبط با ارتباطات، مطالعات فرهنگی و روزنامه‌نگاری، رویکرد مدیریتی داشته باشند. شاید سؤال کنید که از کجا بدانم چه کسانی با من مصاحبه می‌کنند؟
ساده‌ترین حالت سر زدن به سایت دانشگاه است و ملاحظه اعضای گروه مربوطه. عموما مصاحبه کنندگان اعضای گروه مربوطه هستند و شما می‌توانید رزومه آنها را در سایت دانشگاه یا اینترنت بیابید و مطالبشان را بخوانید. نمایه کلیه اعضای هیئت علمی دانشگاه تهران را می‌توانید در نشانی http://profile.ut.ac.ir بیابید و سوابق پژوهشی و آموزشیشان را بررسی کنید. از سایت دانشکده‌ها هم اعضای گروه‌ها را می‌توانید بشناسید، مثلا در سایت http://management.ut.ac.ir و در منوی گروه‌های آموزشی می‌توانید فهرست اعضای گروه‌های مختلف دانشکده مدیریت را بیابید. پس یافتن افراد احتمالی مصاحبه‌کننده کار سختی نیست، و مطالعه و شناخت آن‌ها مهم و اثرگذار است.

2- به مقاله‌ها و کتابهای جدید رشته سر بزنید و یک تورقی بکنید. خلاصه آنها را تهیه کنید. باید بدانید نامهای اصلی و برجسته رشته در ایران و جهان چه کسانی هستند، چه نظریه‌هایی نظریه‌های اصلی و جدید هستند؟

3- درباره پایان‌نامه‌تان ایده داشته باشید. یک ایده اولیه که برپایه یک مسئله تحقیق ارزشمند و برپایه داده و نظریه باشد ارائه کنید. درباره روش انجام آن هم تصوری اولیه داشته باشید. برای ما مهم است که بدانیم دانشجویی که وارد مقطع دکتری می‌شود درباره پایان‌نامه‌اش نظری دارد و به آن فکر کرده است.

4- پایان نامه ارشدتان را خوب به یاد آورید و آماده توضیح درباره آن باشید. سئوال‌های متعددی از پایان‌نامه ارشدتان می‌پرسیم و انتظار می‌رود آنها را به خوبی پاسخ دهید.

5- در امتداد بند قبلی، از مقاله‌هایی که به عنوان سابقه معرفی می‌کنید هم سئوال می‌پرسیم. شما باید بتوانید به خوبی مقاله را توجیه کنید و درباره جزئیات آن صحبت کنید. اگر مقاله چندنفری نوشته شده است باید درباره مشارکت خودتان و نحوه تعامل تیمی و جزئیات آن شرح بدهید.

مصاحبه دکتری مدیریت رسانه

 

3 پاسخ در “۶ راز موفقیت در مصاحبه دکتری مدیریت رسانه”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *